tisdag 18 maj 2010

Sköna maj!

Maj har sedan länge kommit och tänka sig att även min födelsedag har passerat. En härlig söndag som firades på sängen och sen åkte vi till Serena för att äta födelsedagskakor. Inga goda tårtor i Kampala, inte. Jag har stark hemlängtan just nu! Saknar god mat, västerländska vanor och ordning och reda. Trött på alla potholes i vägarna, den sinnessjuka trafiken och alla som struntar i att visa hänsyn. Men det är ju normalt att längta hem efter 7 månader på samma plats. Nu åker Ulf och flickorna till Sverige en vecka på fredag och jag blir ensam gräsänka med bebisen. Förmodligen därför man längtar lite extra... men nu har jag börjat räkna ner till semestern: 52 dagar kvar!

Jobbet går med full rulle hela tiden, har haft besök från Sida vilket var superlyckat och så hade vi svenska EU-ministern höggravida Birgitta Ohlsson här som var med mig på Naguru Teenage Center bland annat. Nu slutar snart mitt ordförandeskap i hälsogivargruppen och det ska bli skönt! Har jobbat alldeles för mycket sedan december -08 även om jag hade en skön mammaledighet på 6 månader där emellan. Ingrid har beviljats eget säte på planet hem trots att hon inte ens fyllt 1 år då, känns skönt. En 8-timmars flygresa hem på natten med henne i knät fick mig att må illa, hade inte varit nån höjdare.... I mitten av juni åker vi till Kigali över helgen för att hälsa på Hillevi med familj, ska bli spännande. Alltid velat till Rwanda, ja i alla fall sen 1994 års folkmord. Sen åker måååånga hem i sommar. Såväl ambassadskollegor som utländska expats här: folk ska vidare till Brasilien, Australien, Nigeria, Kenya, Madagaskar, Danmark... känns lite vemodigt men samtidigt helt rätt att stanna ett år till. Vi ska försöka njuta så gott vi kan hela nästa år. Molly har förresten fått en ny "award" på skolan, denna gång för hennes fina läsning och matten tror jag. Hon hade även huvudrollen i klassens uppsättning av Slappy Hooper, en teaterpjäs. Underbart. Och i lördags var vi och såg Kampala Amateur Dramatic Societys uppsättning av Sound of Music. Superproffsigt och många av barnens lärare och även elever från skolan var med. "Goodbye, farewell, auf wiedersehen, adieu"....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar