onsdag 13 februari 2008

Reporter

Molly och Thelma har ledigt från skolan i tre dagar. Det är mitt-terminslov. Å hej vad det leks hemma då! Har tagit hjälp av vår barnvakt Prossy som är här och leker med barnen. Tur att Prossy är här för då hinner jag med lite annat.

Idag var jag på Diplomatic spouses. Föreningen är en samlingspunkt för medföljare till diplomater. Det var jag och två andra män, sedan var det ca 40 kvinnor. Vi var hemma hos den holländska ambassadören. Det hölls ett intressant föredrag om vård i livets slutskede. Jag inser att den svenska vården ligger långt före Uganda. Efteråt fikade vi, kaffe och belgisk choklad – inte illa. Nästa möte ska hållas på det japanska residenset och ska handla om risproduktion. Någon viskade i mitt öra att då får vi nog äta sushi, jag tror att jag ska gå på det mötet.

Sent ikväll fick jag klart med mitt första jobb här i Uganda! Jag ska skriva en artikel för en svensk tidning som ska publiceras den 8/3 på deras nätupplaga. Tidningen vill ha en artikel om utsatta unga kvinnor på den ugandiska landsbygden. Problemen där är väldigt stora vad gäller övergrepp, unga mammor och avsaknaden av så enkla saker som trosskydd. Det ska bli riktigt spännande att åka ut till en by och intervjua flickor. Jag ska åka tillsammans med representanter från en hjälporganisation. Tidningen vill att jag ska fånga närvarokänslan, det blir till att damma av mina retorikkunskaper och skriva något riktigt bra. Ska åka ut till ett av deras projekt den 25e eller 26e februari.

Fick idag veta att vi har fått en hundkoja till Nala och Simba. Hoppas kunna hämta huset denna vecka. I och med detta så blir det snart slut med att hundarna får lov att sova på verandan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar